Κυριακή 15 Δεκεμβρίου 2013

ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΜΑΘΕΣΗ μέρος 13ον.... ΠΕΤΡΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΣ, ΝΙΚΟΣ ΜΑΘΕΣΗΣ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΩΓΟΥ. (Μέρος 2ο)



Ο ΣΚΥΛΟΜΑΓΚΑΣ.  Τραγουδά ο Πέτρος Κυριακός.



Πρωτοπόροι, ο Κυριακός κι ο Μάθεσης, ενώ σχεδόν καταπόδας ακολουθεί η Γώγου.

Ο Πέτρος Κυριακός ήταν ο ΠΡΩΤΟΣ που στη ξενόφερτη και νιόβγαλτη τότε επιθεώρηση δημιούργησε τους λαϊκούς τύπους όπως: του ‘’μάγκα’’,  του ‘’μπεκρή’’, του "κουτσαβάκη" (δηλαδή, του Αθηναίου ψευτόμαγκα) κ.α.. Καθώς μέχρι τότε η μουσική στο μουσικό θέατρο, εκτός ελαχίστων και χωρίς ‘’ευδοκίμηση’’ περιπτώσεων, ήταν πιστή αντιγραφή ξένων μελωδιών. Η επιτυχία της εισαγωγής των λαϊκών τύπων με τα διάφορα σκετς  και τα λαϊκά τραγούδια (ρεμπέτικα) από την χαρακτηριστική και τενόρικη φωνή, του Κυριακού (σε συνεργασία με το Γιώργο Καμβύση και αργότερα με την βοήθεια του Νίκου Μάθεση) στο θέατρο ήταν ανεπανάληπτη. Έτσι, άρχισε να κυριαρχεί δυναμικά ένα λαϊκό αστικό ηχόχρωμα στην επιθεώρηση που το ‘’δανείζονται’’ η οπερέτα και περισσότερο το ρεμπέτικο στις πρώτες δεκαετίες του 20ου αιώνα.
Τα επιθεωρησιακά  τραγούδια: ‘’έφοδος στον τεκέ’’, ‘’ο μπεκρής’’, ‘’ο πολιτισμένος μάγκας’’, ‘’ο τρακαδόρος’’, ‘’το λεξικό του μάγκα’’, ‘’κοσμογονία’’ και πολλά άλλα που πρωτοακούστηκαν στο μουσικό θέατρο από τον Πέτρο Κυριακό (1918 -1930), υπήρξαν σημαντικό μέρος της μαγιάς ώστε να ζυμωθεί το αστικό λαϊκό μας τραγούδι (ρεμπέτικο). Εάν, λοιπόν, δεν επενέβαιναν με τόση τρομακτική επιτυχία μέσα από την επιθεώρηση  -Κυριακός, Καμβύσης, Μάθεσης-, το πιο πιθανών, είναι να μην γνωρίζαμε εμείς σήμερα το ρεμπέτικο και κατεπέκταση το λαϊκό τραγούδι!!!  Το πιο λογικό θα ήταν, εκείνο το ‘’μουρμούρικο’’ των τεκέδων να έσβηνε μαζί με τους τεκέδες στις αρχές της δικτατορίας του Μεταξά…
Το 1923, αρραβωνιάζετε η Μαρίκα Μάθεση (ξαδέλφη του Νίκου Μάθεση), τον Νίκο Κυριακό (αδελφό του Πέτρου Κυριακού) στο Βοτανικό. Αυτός ο αρραβώνας και κατόπι ο μακροχρόνιος γάμος, ήταν η αιτία να γνωριστούν και να σχετιστούν με εκτίμηση και φιλία ο Πετράν κι ο Τρελάκιας (τα παρατσούκλια Κυριακού - Μάθεση). Όπου και οι δυο υπήρξαν αληθινοί ΜΑΓΚΕΣ, δίχως εισαγωγικά και φρου-φρου. ΚΑΙ, μαζί με τον Καμβύση, να πρέπει να τους θεωρούμε και να τους τιμούμε σαν τους ΠΡΩΤΟΥΣ του ρεμπέτικου και του αστικού λαϊκού τραγουδιού μας!   
Ο Νίκος Μάθεσης γεννήθηκε στη Σαλαμίνα (καταγωγή των Μάθεση) από εύπορη οικογένεια (ο πατέρας του, ο Γιώργος Μάθεσης, ήταν ένας από τους μεγαλύτερους ιχθυέμπορους στην Κεντρική Ιχθυαγορά του Πειραιά ). Νόμος του Νίκου Μάθεση ήταν ο νόμος της μαγκιάς. Ήταν πασίγνωστος στο Πειραιά και την Αθήνα. Μόλις έλεγες "Νίκος Τρελάκιας", τον γνωρίζανε και οι πέτρες για την μαγκιά του!
Στη δισκογραφία του ρεμπέτικου ήταν ο ΠΡΩΤΟΣ που μπήκε το 1930. Ηχογράφησε τα πρώτα του τραγούδια ( "Μες στου Νικήτα τον τεκέ"  και "Ο γεωργός") με τον Γιώργο Παπασιδέρη (πατριώτη του). 
Τραγούδια του Νίκου Μάθεση τραγούδησαν επίσης: Γιώργος Μπάτης, Πέτρος Κυριακός, Ανέστης Δελιάς, Στελλάκης Περπινιάδης, η ανεπανάληπτη Ρόζα Εσκενάζυ. Τζουανάκος κ.α.. Τα τραγούδια του είναι τα πιο αντιπροσωπευτικά εκείνης της περιόδου και σαν στιχουργός κατατάσσεται στους πρωτοπόρους του ρεμπέτικου και λαϊκού μας τραγουδιού με ουσιώδη προσφορά στην ανάπτυξή του εκείνα τα χρόνια!    


Συνεχίζεται….

   

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου