Στο ακριτικό νησί της Σύμης υπάρχουν συνολικά 9 Μονές/Εκκλησίες αφιερωμένες στον
Αρχάγγελο Μιχαήλ, (η θρησκευτική παράδοση αναφέρει ότι ο Αρχάγγελος Μιχαήλ ήταν
εκείνος ο οποίος σταμάτησε την πτώση των αγγέλων φωνάζοντας με θάρρος:
Πρόσχωμεν!
Στῶμεν καλῶς! – καθώς λέμε και στη Θεία Λειτουργία. Δηλαδή ‘’ας
προσέξουμε τι πάμε να κάνουμε, γιατί δεν είμαστε θεοί, αλλά πλάσματα του Θεού,
και επομένως ας σταθούμε ταπεινά στη θέση που μας έχει βάλει και ας Τον
δοξάζουμε’’. Και έψαλε τότε τον αγγελικό ύμνο που επίσης ακούμε στη Θεία
Λειτουργία:
Ἅγιος, Ἅγιος, Ἅγιος Κύριος Σαβαώθ
Πλήρης ὁ οὐρανός καί ἡ γῆ τῆς δόξης αὐτοῦ).
Επίσης, εννέα είναι και τα τάγματα των Αρχαγγέλων. Τούτο, βέβαια
εξηγείται λόγω της αγγελολατρείας που είχε αναπτυχθεί στην Μικρά Ασία τα πρώτα
χριστιανικά χρόνια και επηρέασε σημαντικά και την Σύμη που βρίσκεται αρκετά κοντά
της.
Αρχικά ο Μιχαήλ Αρχάγγελος θεωρήθηκε από τους
Ιουδαίους Προστάτης του Ισραήλ, ενώ από τους Χριστιανούς συνεχίστηκε
σαν ο Προστάτης του Νέου Ισραήλ, δηλαδή της Αγίας Εκκλησίας του Χριστού.
Έτσι στη Μικρά Ασία και συγκεκριμένα στις Χώνες της
Φρυγίας, κοντά στις αρχαίες Κολοσσές, όπου ο Αρχάγγελος
Μιχαήλ πραγματοποίησε μέγα θαύμα, ‘’Το εν Χώναις θαύμα’’, ιδρύθηκε
λαμπρότατος ναός αφιερωμένος στη χάρη Του, στον οποίο πραγματοποιούντο
καθημερινώς αμέτρητα θαύματα.
Σε ολόκληρη τη Μικρά Ασία , με εστία τη Φρυγία , οι πιστοί ευλαβούντο πολύ τους αγγέλους και ιδιαίτερα τον Αρχάγγελο Μιχαήλ, έφθασε δε μια μερίδα, τον 4ο μ.Χ. αιώνα, να απονέμει στους Αγγέλους λατρευτική προσκύνηση.
Έτσι αναφάνηκε εκεί η ‘’αγγελολατρία’’ που οι οπαδοί της, οι αγγελικοί, λάτρευαν τους αγγέλους, αντί να τους απονέμουν τιμητική προσκύνηση όπως και πρέπει.
Η Εκκλησία με τη Σύνοδο της Λαοδικείας το 363 μ.Χ. καταδίκασε ως αίρεση την αγγελολατρία με το 35ο Κανόνα της και τους αγγελικούς ως αιρετικούς. Διακήρυξε δε, ότι μόνο στο Θεό αρμόζει λατρεία , ενώ στους αγγέλους και τους αγίους απονέμεται τιμητική μόνο προσκύνηση.
Σε ολόκληρη τη Μικρά Ασία , με εστία τη Φρυγία , οι πιστοί ευλαβούντο πολύ τους αγγέλους και ιδιαίτερα τον Αρχάγγελο Μιχαήλ, έφθασε δε μια μερίδα, τον 4ο μ.Χ. αιώνα, να απονέμει στους Αγγέλους λατρευτική προσκύνηση.
Έτσι αναφάνηκε εκεί η ‘’αγγελολατρία’’ που οι οπαδοί της, οι αγγελικοί, λάτρευαν τους αγγέλους, αντί να τους απονέμουν τιμητική προσκύνηση όπως και πρέπει.
Η Εκκλησία με τη Σύνοδο της Λαοδικείας το 363 μ.Χ. καταδίκασε ως αίρεση την αγγελολατρία με το 35ο Κανόνα της και τους αγγελικούς ως αιρετικούς. Διακήρυξε δε, ότι μόνο στο Θεό αρμόζει λατρεία , ενώ στους αγγέλους και τους αγίους απονέμεται τιμητική μόνο προσκύνηση.
ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΤΑΓΜΑΤΑ ΤΩΝ ΑΓΓΕΛΩΝ?
Ό,τι εμείς ονομάζουμε με την γενική ονομασία, Άγγελοι είναι
πνευματικά όντα (υπάρξεις), δηλαδή δεν έχουν υλικό σώμα, όπως τα άλλα υλικά
όντα: οι άνθρωποι, τα ζώα, κ.λ.π. Είναι όμως και αυτοί δημιουργήματα του Θεού,
που έλαβαν την θέση τους στην ‘’εικόνα’’ της πλάσης όλης, πριν από τον υλικό κόσμο.
Ο κόσμος των Αγγέλων τοποθετείτε στις πρώτες δημιουργικές πράξεις του
Θεού. Οι άγιοι Άγγελοι είναι νοητά κτίσματα, άυλα πνεύματα και αεικίνητα.
Σύμφωνα με την Ιερά μαθητεία της Εκκλησίας μας, οι
Άγγελοι διαιρούνται σε τρεις Τάξεις και εννέα ουράνια Τάγματα.
Η πρώτη Τάξη περιλαμβάνει: τα εξαπτέρυγα Σεραφείμ, τα
πολυόμματα Χερουβείμ και τους Θρόνους.
Η δεύτερη Τάξη έχει: τις Κυριότητες, τις Δυνάμεις και τις
Εξουσίες.
Η τρίτη Τάξη: τις Αρχές, τους Αρχαγγέλους και τους
Αγγέλους.
Οι άγγελοι χωρίζονται σε τρεις Τάξεις καθώς υπάρχουν σε εννέα
τάγματα:
ΠΡΩΤΗ ΤΑΞΗ
1) (Εξαπτέρυγα) Χερουβίμ,
2) (Πολυόμματα) Σεραφείμ,
3) Θρόνοι,
ΔΕΥΤΕΡΗ ΤΑΞΗ
4) Κυριότητες,
5) Δυνάμεις,
6) Εξουσίες,
ΤΡΙΤΗ ΤΑΞΗ
7) Αρχές,
8) Αρχάγγελοι
9) Άγγελοι.
Στο νησί της Σύμης υπάρχουν 9 Ιερά Προσκυνήματα/εκκλησίες
αφιερωμένα στην Σύναξη των Αρχαγγέλων και
όλων των επουρανίων Αγγελικών Ταγμάτων όπου εορτάζουν στις 8 Νοεμβρίου κάθε
χρόνο.
Είναι:
1) Ο Ρουκουνιώτης ή Μιχαήλης στην Ερείκα.
1) Ο Ρουκουνιώτης ή Μιχαήλης στην Ερείκα.
2) Ο Πανορμίτης: επειδή βρίσκεται στην Πάνορμο, δηλαδή
πάνω στον όρμο του λιμανιού.
Αρχικά η Μονή του Πανορμίτη πανηγύριζε στις 6
Σεπτεμβρίου, αλλά, προς χάρη των σφουγγαράδων και των πληρωμάτων των
σπογγαλιευτικών συγκροτημάτων, μετέθεσε την πανήγυρη στις 8 Νοεμβρίου, για να
μπορούν να είναι παρόντες όλοι σι εργάτες της θάλασσας στη γιορτή του Προστάτη
τους. (Γύρω στις 14 Σεπτεμβρίου επέστρεφαν στη Σύμη σι γυμνοί δύτες, οι
βουττηστάδες, ενώ γύρω στις 31 Οκτωβρίου οι μηχανοδύτες, οι μηχανικοί).
3) Ο Θαρρινός στο Κάστρο (= δίνω θάρρος)
4) Ο Κουρκουνιώτης: Οι Άγγελοι και περισσότερο Αρχάγγελος
Μιχαήλ έχουν σχέση με το θάνατο έτσι πήρε το όνομα Κουρκουνιώτης γιατί
κουρκουνάν (χτυπάν) τις πόρτες και ζητούν τις ψυχές. Επίσης, οι βοσκοί της περιοχής
έχουν τάξει να έχουν πάντα αναμμένη την καντήλα μπροστά στο εικόνισμα. Όταν όμως
η καντήλα σβήσει, πάνε οι Αρχάγγελοι και τους κτυπούν την πόρτα κουρκουνάν
(χτυπάν) ώστε να πάνε να ανάψουν το καντήλι.
5) Ο Καϊλιώτης στα Τσάγριά. Βρίσκεται στους πρόποδες του
βουνού Κοκκιμίδης στην περιοχή Τσαγριά. Ο Αρχάγγελος Μιχαήλ έχει
σχέση με τον θάνατο γιατί κατά την παράδοση παίρνει τις ψυχές. Καϊλιώτης λοιπόν
ονομάζεται το προσκύνημα ετούτο στη Σύμη διότι καίει τις καρδιές.
6) Ο Κοκκιμίδης, στη κορυφή του βουνού Κοκκιμίδης.
7) Ο Αυλακιώτης στην περιοχή Πέδι.
8) Ο Πειβλιώτης στα Περιβόλια.
9) Ο Νημποριώτης στην Περιοχή Εμπρειό. Βρίσκεται στον
μυχό του λιμανιού του Νημπορίου κοντά στην παραλία.
ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΑΓΓΕΛΩΝ
Μιχαήλ – Το όνομά του σημαίνει ‘’Που Μοιάζει του
Θεού’’. Αρχάγγελος του Ελέους και της Μετάνοιας, Ηγέτης του Τάγματος των
Αρχαγγέλων και Αγγέλων, συχνά εμφανίζεται ως Στρατηγός των Αγγελικών στρατιών
ενάντια στο κακό. Ένας πολυαγαπημένος Αρχάγγελος, όχι μόνο από τους Εβραίους
και Χριστιανούς, μα και από τους Μουσουλμάνους. Συχνά στις Γραφές αναφέρεται
ότι είναι ένα Χερουβείμ, αλλού πάλι ότι είναι Ηγέτης των Μαλακείμ και των Ταρσισείμ ή των Εξουσιαστών. Αν και ο τίτλος ‘’Άγγελος
του Θανάτου’’ δεν του ανήκει, είναι αυτός που μεταφέρει τις ψυχές των νεκρών
μπροστά στον Θεό για να κριθούν. Επίσης αναφέρεται και ως ο Άγγελος της
Εκδίκησης και της Καταστροφής στο όνομα του Θεού.
Ένας άλλος άγγελος, που πολλές φορές παρουσιάστηκε και με
πολλούς τρόπους ευεργέτησε το ανθρώπινο γένος, είναι ο Αρχάγγελος Γαβριήλ.
Είναι εκείνος άγγελος που δώδεκα ολόκληρα χρόνια υπηρέτησε τη μικρή Παναγία
μέσα στο Ναό, αυτός μετά της έφερε το μήνυμα ότι θα γεννήσει το Χριστό, έπειτα
που ειδοποίησε σε όνειρο τον Ιωσήφ να φύγουν στην Αίγυπτο για να γλιτώσουν το
μικρό Χριστό από τη σφαγή του Ηρώδη, αυτός που πάλι φανερώθηκε για να τους πει
ότι πέθανε ο Ηρώδης και μπορούν να επιστρέψουν. Αυτός είναι τέλος που κύλησε
την πέτρα από το κενό μνημείο και είπε στις Μυροφόρες ότι ο Χριστός αναστήθηκε!
Γαβριήλ: Το όνομά του σημαίνει ‘’Η Δύναμη του Θεού’’.
Πασίγνωστος και πολυαγαπημένος Αρχάγγελος, όχι μόνο από την Εβραϊκή και
Χριστιανική θρησκεία, μα και από την Μουσουλμανική. Ονομάζεται και Άγγελος της
Αλήθειας και λέγεται πως θα είναι εκείνος που την Ημέρα της Κρίσης θα καλέσει
τους ζωντανούς και πεθαμένους να αντιμετωπίσουν την τελική κρίση. Είναι επίσης
αγγελιοφόρος του Θεού και εκείνος που ανακοίνωσε στην Μαρία την Θεϊκή σύλληψη,
επίσης ο Κυβερνήτης των γυναικείων θεμάτων και του πλανήτη Σελήνη. Είναι επίσης
εκείνος που επιλέγει ποιες φωτισμένες ψυχές που βρίσκονται στον Παράδεισο θα
ξαναενσαρκωθούν στην γη με κάποια Θεία αποστολή και περνά μαζί τους τους 9
μήνες της κύησής για να τους προετοιμάσει για την αποστολή τους. Υπήρξε εκείνος
που έκαψε τα Σόδομα και Γόμορα.
Ουριήλ: Άγγελος του Κεραυνού, του Τρόμου και της
Λύτρωσης, Κυβερνήτης του πλανήτη Ήλιου κατά μερικούς, του πλανήτη Ουρανού κατά
άλλους, Προστάτης της Μουσικής και της Μαγείας. Το όνομά του σημαίνει «Η Φωτιά
του Θεού» και ένα από τα υπόλοιπα ονόματα που του αποδίδονται είναι και
Βερβόιλ. Αναφέρεται σαν Σεραφείμ ή Χερουβείμ, ως εκείνος που κυβερνά τα
Τάρταρα, εκείνος που προειδοποίησε τον Νόε για τον Κατακλυσμό και εκείνος που
τιμώρησε τον Μωυσή όταν απέτυχε να κάνει περιτομή στον γιό του.
Ραφαήλ: Προστάτης της Θεραπείας, των Επιστημών και της
Γνώσης. Ηγέτης για τους Φύλακες-Αγγέλους, ένας από τους Ηγέτες των Μαλακείμ
& Ταρσισείμ, μέλος των Σεραφείμ, Χερουβείμ και Χασμαλείμ. Αναφέρεται ως
ένας πολύ εύθυμος Αρχάγγελος που χαίρεται να σπέρνει την χαρά και την υγεία απ’
όπου περνά. Αναφέρεται πως το αρχικό του όνομα ήταν Λαββιήλ, μα επειδή υπήρξε ο
μόνος που δεν έφερε αντιρρήσεις στον Θεό για το πώς δημιουργεί την ανθρωπότητα,
ο Θεός τον μετονόμασε σε Ραφαήλ που σημαίνει «Ίαση του Θεού». Δίδαξε τον Νόε
πώς να χτίσει την Κιβωτό και τον Σολομώντα πώς να δένει τους δαίμονες.
Αναήλ: Προστάτης της Αγάπης, του Έρωτα και του Γάμου.
Σαμουήλ : Ο Αγγελιοφόρος του Θεού, Πολεμιστής της
Βίας και της Φωτιάς. Είναι εκείνος που συνήθως επικαλείται να προστατεύσει από
κινδύνους, αλλά και για να δώσει θάρρος και κουράγιο. Συχνά αναφέρεται ως ο
Άγγελος που μετέφερε τον Ενόχ στον Παράδεισο.
Σαχιήλ: Συχνά επικαλείται να προσφέρει στην οικογένεια
οικονομική ευημερία και κοινωνική υπόληψη. Είναι Προστάτης του Νόμου και
Τιμωρός του Άδικου.
Στην ιστορία της Παλαιάς Διαθήκης με τον άγγελο Ραφαήλ και
τον Τωβία.
Στο άρθρο αναφέρονται μόνο κάποιες από τις ονομασίες των
Ασωμάτων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου